Man kan skrive kode med en enkel teksteditor, men det er lettere å bruke et program som er spesiallaget til dette formålet. Derfor bruker vi gjerne en *IDE* (Integrated Development Environment). Det finnes flere IDE'er som er brukbare for hvert språk, og noen IDE'er kan brukes til flere programmeringsspråk. Vi skal bruke en enkel IDE som er spesiallaget for Python-undervisning. Denne IDE'en heter "Thonny" og vi kan laste den ned herfra: [http://thonny.org](http://thonny.org). Hvis noen ønsker å bruke en mer avansert IDE er det mulig å bruke andre, f.eks [PyDev](http://www.pydev.org/),
Man kan skrive kode med en enkel teksteditor, men det er lettere å bruke et program som er spesiallaget til dette formålet. Derfor bruker vi gjerne en *IDE* (Integrated Development Environment). Det finnes flere IDE'er som er brukbare for hvert språk, og noen IDE'er kan brukes til flere programmeringsspråk. Vi skal bruke en enkel IDE som er spesiallaget for Python-undervisning. Denne IDE'en heter "Thonny" og vi kan laste den ned herfra: [http://thonny.org](http://thonny.org). Hvis noen ønsker å bruke en mer avansert IDE er det mulig å bruke andre, f.eks [PyDev](http://www.pydev.org/),
men jeg vil anbefale å bruke Thonny da det er denne som brukes i undervisningen.
men jeg vil anbefale å bruke Thonny da det er denne som brukes i undervisningen.
...
@@ -600,7 +611,9 @@ Sum: 27
...
@@ -600,7 +611,9 @@ Sum: 27
Gjennomsnitt: 6.75
Gjennomsnitt: 6.75
```
```
# Kontrollstrukturer
# Kontrollflyt
I dette kapittelet skal vi lære om kontrollflyt, rekkefølgen på instruksjonene i et program og hvordan vi kan endre denne utifra hva som skjer i programmet. I forrige leksjon snakket vi om boolske variabler og logiske uttrykk. Det er nettopp slike vi skal bruke for å ta avgjørelser underveis i et program.