Battle terrain
Task description:
I denne oppgaven skal du innføre terreng (Terrain) som variabel i bonusberegningen til enhetene. Et slag (Battle) skal fra nå av foregå i et terreng. Simuleringen må støtte tre typer terreng: ås (HILL), slette (PLAINS) og skog (FOREST). Enhetstypene må ta hensyn til terrenget når bonus beregnes.
InfantryUnit:
- Enheten har en ekstra fordel når den kjemper i skog (FOREST).
- Enheten har denne fordelen både i angrep og i forsvar.
RangedUnit:
- Enheten har en ekstra fordel når den angriper fra en ås (HILL).
- Når enheten angriper i en skog (FOREST) skal angrepsbonus være mindre enn tidligere. Enheten får fortsatt bonus fordi den er smidig, men mister litt fordi den ikke kan angripe fra avstand i en skog.
- Terreng påvirker ikke forsvarsbonusen til denne enheten.
CavalryUnit:
- Enheten har en ekstra fordel når den angriper på en slette (PLAINS).
- Når enheten blir angrepet i en skog (FOREST) skal total forsvarsbonus nå være 0 (altså ingen fordel).