Øving 8 (MMI) - IxD som prosess
Øving 6 kan tenkes på som en enkel førsteinterasjon i interaksjonsprosessen slik den er presentert i dette faget. I Øving 8 og 10 skal dere gjøre en ny iterasjon, denne gangen mer grundig. Selve oppgaven er som følger:
Gå gjennom fasene Definere krav, Designe alternativer og Prototyping som beskrevet i leksjonen IxD som prosess 1, støttet på teorien i leksjonen Design av brukergrensesnitt. Litt mer om hva dere skal gjøre:
Definere krav: Lag undersøkelser for å forstå brukerne deres bedre. Hvem er de? Hva ønsker de ut av systemet, hva er viktig for dem? Dere skal nå altså spørre dem i stedet for å synse selv. Velg egnet metode blant de som er beskrevet i leksjonen (eller noe tilsvarende). Finn noen å gjennomføre undersøkelsene på slik at dere får inn litt data. Som resultat skal dere presentere resultatene fra datainnsamlingen og minst to personaer og to scenarioer for systemet.
Designe alternativer: På grunnlag av datainnsamlingen skal dere lage minst to videreutviklinger av dagens design, gjerne bare på papir eller i wireframeprogramvare i første omgang. Med videreutviklingene skal følge konseptuelle modeller som beskriver grensesnittene. Dere trenger ikke å ta med alle detaljer, men ikke lag dem så enkle at de blir meningsløse heller. Pass på at forskjellen mellom designene kommer fram. Se leksjonen Design av brukergrensesnitt for mer om konseptuelle modeller.
Prototyp: Velg hvilket av designene dere vil satse på, og implementer det. Denne prototypen skal brukes i neste øving.
Skulle det bli lite tid på slutten er det lov å jukse litt med implementasjonen, men den bør være funksjonell nok til å være testbar.