diff --git a/mini-python-course.md b/mini-python-course.md index 63e2cdccf07101c6cf43e33c3963acf7136a6bb9..d498d6920fd73f22c917a613bce01fe596884b6c 100644 --- a/mini-python-course.md +++ b/mini-python-course.md @@ -126,6 +126,32 @@ Her setter vi først variabelen `a` til 5, så setter vi variabelen `b` til 6. D Merk innholdet i ruten til høyre. Denne viser nå verdien av alle variablene slik de var på slutten av eksekveringen (kjøring) av koden. Vi kan også bruke denne ruten til å vise verdien av variablene mens vi kjører. Dette kaller vi "debugging". +Vi bruker variabler for å lagre verdier. Dere husker kanskje variabler fra matematikken? + +I følgende eksempel sier vi at variabelen `a` skal ha verdien 5. + +```python +a = 5 +``` + +I navnet *variabel* ligger det at verdien kan endres. Det kan vi gjøre på følgende måte: + +```python +a = a + 5 +``` + +Hvis `a` var 5 i utgangspunktet, vil `a` bli 10 etter å har kjørt denne instruksjonen. + +Ofte bruker man enkle navn på variabler, som `a` eller `b`, men det er egentlig en bedre praksis å bruke skikkelige navn. Si at vi skal regne ut arealet på et rektangel. Vi kan da introdusere to variabler, `lengde` og `bredde`: + +```python +lengde = 10 +bredde = 2 +areal = lengde * bredde +``` + +Koden over er lettere å forstå enn om vi hadde brukt navnene `a` og `b`. Da blir det også lettere å skrive kode uten feil, og det blir lettere for andre å lese koden. Når man programmerer gjør man gjerne det i team, og da er det kjempeviktig at kode er lettlest sånn at alle på teamet kan forstå koden. Da kan de andre også endre denne koden uten stor fare for å innføre feil. + ## Input For å lage et interaktivt program kan vi spørre brukeren om input: @@ -176,7 +202,7 @@ Kjør programmet med debuggeren og observer hvordan løkketelleren øker underve # Kommentarer -Før vi begynner med variabler og datatyper skal vi se på *kommentarer*. Kommentarer gjør ingenting i selve koden, men vi kan bruke dem for å forklare hva som skjer i koden. Da kan koden bli mer lesbar og det da blir lettere for andre å forstå koden. Dette blir spesielt viktig når programmet blir stort og uoversiktlig. Vi starter kommentarer med tegnet `#`: +Før vi begynner med datatyper skal vi se på *kommentarer*. Kommentarer gjør ingenting i selve koden, men vi kan bruke dem for å forklare hva som skjer i koden. Da kan koden bli mer lesbar og det da blir lettere for andre å forstå koden. Dette blir spesielt viktig når programmet blir stort og uoversiktlig. Vi starter kommentarer med tegnet `#`: ```python # Lag variabler for bredde og lengde @@ -197,33 +223,6 @@ bredde = 15 # Bredden på rektangelet lengde = 10 # Lengden på rektangelet ``` -# Variabler - -Vi bruker variabler for å lagre verdier. Dere husker kanskje variabler fra matematikken? - -I følgende eksempel sier vi at variabelen `a` skal ha verdien 5. - -```python -a = 5 -``` - -I navnet *variabel* ligger det at verdien kan endres. Det kan vi gjøre på følgende måte: - -```python -a = a + 5 -``` - -Hvis `a` var 5 i utgangspunktet, vil `a` bli 10 etter å har kjørt denne instruksjonen. - -Ofte bruker man enkle navn på variabler, som `a` eller `b`, men det er egentlig en bedre praksis å bruke skikkelige navn. Si at vi skal regne ut arealet på et rektangel. Vi kan da introdusere to variabler, `lengde` og `bredde`: - -```python -lengde = 10 -bredde = 2 -areal = lengde * bredde -``` - -Koden over er lettere å forstå enn om vi hadde brukt navnene `a` og `b`. Da blir det også lettere å skrive kode uten feil, og det blir lettere for andre å lese koden. Når man programmerer gjør man gjerne det i team, og da er det kjempeviktig at kode er lettlest sånn at alle på teamet kan forstå koden. Da kan de andre også endre denne koden uten stor fare for å innføre feil. # Datatyper